Creatieve losmaaktip: gebruik muziek

De vlucht van de hommel
Als je vast zit in je creativiteit is muziek is een prachtig hulpmiddel. Door je te laten leiden door de geluiden, hoef je niet meer na te denken over wat je ‘moet’ doen. Je laat je potlood (of kwast) spontaan over het papier dansen en ziet wel wat er ontstaat. Het is een mooie manier om even overal los van te komen en heel vaak werkt het inspirerend.
Daarom is de tip van vandaag een muziektekening. Deze oefening kan je ook met kinderen doen (vanaf ca. 7 jaar)!

 

Materialen

• Teken- of printerpapier (liefst A3 formaat, maar A4 kan ook)
• Harde ondergrond
• Plakband of schilderstape
• Kleurpotloden met een stevige punt of anders wascokrijt
• Punteslijper
• Iets om YouTube hoorbaar mee af te spelen.

 

Voorbereiding

Zorg dat de muziek ‘De vlucht van de hommel’ klaarstaat. Er staan vele versies op youtube, bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=SSTaZIYi3QI (orkest) of https://www.youtube.com/watch?v=fXpcq66_Rzs (achtjarige Adam Renard op piano).
Laat je potlood een hommel zijn, die op reis gaat.

 

Opdracht

1. Voel hoe je, als hommel, de wereld wilt ontdekken. Wil je het papier landscape (lange zijde horizontaal) of portret (lange zijde verticaal)?
2. Plak het papier op een harde ondergrond vast, zodat je er makkelijk op kunt tekenen, zonder dat het verschuift. Dit kan zowel met schilderstape als met plakband. Het nadeel van plakband is dat het, bij het lostrekken, makkelijk het papier kan beschadigen.
3. Wordt de hommel (pak je potlood). Voel waar op het papier je hommel wil beginnen.
4. Zet vervolgens de muziek aan: de vlucht van de hommel van Rimsky-Korsakov.
5. Laat je als hommel meevoeren met de muziek en vlieg over je papier heen. Let ondertussen op gedachten of gevoelens die bij je opkomen, maar ga er niet in mee. De beweging is het belangrijkste!
6. Na afloop voel je wat deze ervaring met je gedaan heeft.
7. Kijk naar je tekening. Wat valt je op? Heb je de hele ruimte gebruikt of slechts een gedeelte? Waren er gedachten die je een richting op hebben gestuurd? Riepen die gedachten ook emoties op? Of waren er emoties die gedachten opriepen? Het gaat hierbij niet om goed of fout (je kunt dit niet fout doen), maar om te ontdekken wat er gebeurde.
8. Wat trekt je aan in de tekening en werk van daaruit je tekening uit.

 

Tip 1:

Mocht je dit met meerdere mensen doen, dan zal je opmerken hoe verschillend de hommel kan vliegen! Elke hommel heeft een eigen ervaring. Waar de één vrijuit overal heengaat, blijft de ander het liefste bij een vaste plek. Deze informatie kan veel vertellen over hoe iemand zich op dit moment beweegt in de ruimte. Maar dan kom je meer in de creatieve therapie terecht en dat vergt vakkennis. Dus hou je bij de ervaring, zonder te interpreteren of te verklaren. Geniet van alle verschillen.

Tip 2:

Zodra je een extra verhaal verteld over de hommel, beïnvloed dit de reis! Bijvoor-beeld:
· de hommel moet laag blijven, omdat er een vogel rondvliegt, die hem wil op-eten.
· De hommel is heel moe, maar moet nog een stukje vliegen.
· De hommel ziet voor de eerste keer de wereld. Het is zijn eerste vlucht.
· De hommel vliegt zijn laatste vlucht……..

Tip 3:

Door iets aan het hommelverhaal toe te voegen, wat jij nu graag zou willen ervaren, helpt de hommel jou om dat gevoel in jezelf op te roepen.
Ik ben benieuwd welke ervaring jouw hommel opdoet!