Als je vaker mijn blogs leest, weet je dat ik graag werk met de term draken. Het zijn je overtuigingen en beperkende of sturende gedachten, waarmee je voorkomt dat je je intuïtieve creatieve  ingevingen opvolgt. Zoals:

  • Ik verlang naar schilderen, maar ik moet eerst de afwas doen. Resulterend in uitstel en vervolgens afstel.
  • Mijn ingeving is rood gebruiken, maar dat is zo heftig. Dus pak ik roze.
  • Mijn ingeving is die grote kwast pakken, maar daarmee verpest ik vast mijn werk. Laat ik een kleine nemen.
Draken negeren of verslaan

Wie praat over zijn draken krijgt vaak de tip: “Je moet het negeren” of “je moet ze verslaan!”. Bij negeren stop je als het ware je vingers in je oren en zeg je: “Ik luister toch niet” en ga je je eigen weg. Bij verslaan pak je je wilskracht erbij en stel je: “Kom op! Nu er voor gaan. Ik laat zien dat het kan.”

Wat je eigenlijk doet, is je afzetten tegen een deel van jou, waar je last van hebt, in de hoop dat je daardoor een beter deel kunt ontwikkelen. Maar wat je niet doet is echt stil staan bij wat je voelt en het onaangename gevoel toelaten.

De taak van draken

Daarmee speel je gek genoeg je draak in de kaart. Draken ontstaan namelijk als je als kind in een overweldigende situatie terechtkomt, waarbij niemand je helpt om met die situatie om te gaan. Hierdoor ervaar je heftige emoties, die je op dat moment niet kan verwerken. Het is veel te onveilig! Gelukkig helpt je systeem je om die emoties naar het onbewuste te verdringen. Zo heb je er geen last meer van. Maar die emotie is er nog wel!

Natuurlijk wil je dergelijke situaties zo min mogelijk meemaken. Al opgroeiend ontwikkel je overtuigingen (je draken), waarmee je de situaties denkt te kunnen vermijden en je controle probeert te houden. Naast overtuigingen heb je automatische patronen, waarmee je jezelf in goede banen leidt. Als jij bijvoorbeeld denkt dat schilderen, verprutste tijd is (omdat je niet zinloos bezig mag zijn), dan is het heel slim om jezelf zoveel taken te geven dat je niet aan schilderen toekomt. Omdat draken volautomatisch werken, heb je niet eens door dat je jezelf afleidt van je creatieve verlangen. Je denkt: “Ik heb er echt geen tijd voor”.

Triggering

Draken worden actief als je nu iets waarneemt, dat je doet denken aan een eerdere onveilige en overweldigende situatie. Je voelt dan acuut de emotie die bij die situatie hoorde. Vaak is het angst, maar het kan ook verdriet zijn, boosheid of bijvoorbeeld schaamte. Ook in creativiteit kan dat gebeuren. Als jij hebt aangeleerd dat je niet heftig mag zijn, kan een ingeving, die je associeert met heftig zijn, heftige angst oproepen.

Deze emotie is dus gekoppeld aan je verleden! Het nu is slechts de aanleiding; niet de oorzaak van deze emoties. Zodra je draken negeert of verslaat, denk je het probleem op te lossen, maar je gaat je nog steeds voorbij aan de kern van je triggering: de onverwerkte emotie. Daardoor blijft deze in je systeem en kan je telkens opnieuw getriggerd worden.

Drakenfluisteren

Bij drakenfluisteren omarm je jezelf in alles wat er is. Je intuïtieve ingeving, je overtuiging, je emotie. Zelfs je angst om echt te voelen wat er speelt, omarm je. Als ALLES er mag zijn, en niets hoeft te veranderen, is er ook niets om tegen te vechten of te negeren. Je kan er in gaan ontspannen. Het mag woorden krijgen. Het mag zich uitspreken. Het mag gevoeld worden. Tot in de kern.

Tegelijkertijd zorg je dat je veiligheid ervaart: het is veilig om dit te doen. Iets wat het voor jou als kind niet was. Dat maakt het grote verschilt! Door nu veiligheid in de herinnering aan een onveilige situatie te brengen, ontstaat er een nieuwe context. Daarmee kunnen emoties zich ontladen, waarna beschermingspatronen minder tot niet meer nodig zijn. Heel vaak ontstaat er vanzelf een shift. Het probleem lost op. Soms zodanig, dat je je vijf minuten later niet meer kan voorstellen dat het een probleem was! Bij andere problemen lossen delen op, waardoor je weer verder kan. Via triggering zal je dit probleem nog vaker tegenkomen en het zal zich in vele variaties voordoen. Zo ontdek je telkens een nieuw aspect wat je kunt doorzien. Totdat alles doorzien en doorvoelt is. Dan is er niets meer van het probleem over waartegen je beschermd moet worden.

Sommige ervaringen zijn zo onveilig geweest, dat het je niet lukt om zelf met je draken te fluisteren. De angst is te groot. Dan heb je professionele hulp nodig. Iemand die voor jou een veilige setting kan creëren, waarbinnen jij stap voor stap je draken kunt ontmoeten.

Creativiteit als oefenplaats

Ik ervaar intuïtieve creativiteit als een prachtige plek om hierin te oefenen. Omdat je daar ALLES mag maken, is het zoveel makkelijker om je draken te herkennen. Het zijn al je ja-maars en ik moet. Je kunt jezelf uitleggen dat het veilig is om te veranderen. Je leert om te gaan met de dualiteit die je hierin kunt ervaren: het wegwillen bij je emotie en het toestaan dit te voelen. Het ervaren van onveiligheid binnen de context van veilig zijn. Zo bouw je levenservaring op met je draken en het drakenfluisteren. Je gaat het fluisterproces via ervarend leren begrijpen. Natuurlijk gaat het sneller als je dit samen met iemand doet, die hier ervaren in is. Omdat die eerder de valkuilen herkent.

Drakenfluisteren oefenen in creativiteit helpt je bij alle drakenmomenten. Ook als je schrikt als iemand boos tegen je uitvalt. Of als je denkt dat je iets helemaal fout hebt gedaan en je je schaamt. Of als je iets wil, maar niet durft. Doordat je steeds beter herkent wat jouw weerstand jou vertelt, zal je je steeds beter naar het waarom van je draak luisteren en je draak naar veiligheid toe leiden, waar hij met alle liefde zijn beschermingstaak neerlegt.

Wil je meer weten of een keer samen met mij drakenfluisteren? Neem contact met me op.

Meer lezen: 

Het voordeel van twijfelen

Van overleven naar leven; transformeer je overlevingsmechanisme

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *