kermit pixabay

Hoe stap jij je bed uit? Met focus op wat je wilt, of op de automatische piloot? Dat laatste gaat zo makkelijk: de wekker gaat, kreun, steun en je sleurt jezelf naar dat wat je moet doen. Op de automatische piloot werk je je de dag door, totdat je eindelijk vrij bent. Want dan kan je gaan doen wat je wilt. Tenzij je ook je vrije tijd vol plant met verplichtingen. En voor je het weet is er een week, een maand, een jaar voorbij en vraag je je af waar de tijd gebleven is.

Het kan ook anders

Ga niet direct je bed uit! Als de wekker gaat blijf je heel even liggen en realiseer je je dat dit een nieuwe dag is. Een dag met mogelijkheden. En focus je op de vraag: “Waar kom ik mijn bed voor uit?”. Misschien ervaar je alleen maar sleur, omdat je zoveel moet. Is dat jouw dag? Wil je zo’n dag? Of kan je in die dag ook een twinkelmoment aanbrengen. Iets waar je blij van wordt. Iets wat je inspireert.
Stel 1 doel. Een haalbaar doel, waarvoor jij je bed wilt uitkomen. Contact leggen met iemand, genieten van de winterkou en dan gauw naar binnen, die ene stapel post opruimen, zodat je daar niet meer tegenaan hoeft te kijken. Niet omdat het moet, maar omdat je het wilt. Dat is een essentieel verschil! Focus je op je verlangen.

Focus op iets prettigs

Focussen op iets prettigs geeft energie. Geeft voorpret, maakt het allemaal minder zwaar. Focus geeft ook richting: je kan niet op de automatische piloot bij jezelf voelen waar je behoefte aan hebt. Je kan alleen automatisch denken!
Ontdek mogelijkheden.
Vaak is er veel meer mogelijk dan je denkt. Door daar vooraf bij stil te staan, schep je mogelijkheden. Kan je ruimte maken, binnen je automatische patronen. Want je gaat nooit automatisch deze ruimte scheppen, tenzij je er bewust een keuze voor maakt.

30 dagen

Ga 30 dagen lang je elke ochtend (of wanneer jij maar wakker wordt) afvragen: “Waarvoor kom ik mijn bed uit?” Ontdek het verschil. Na 30 dagen ben je er aan gewend en heb je ontdekt of het wel of niet voor je werkt. Ik ervaar dat terugkijken op een dag automatische piloot heel onbevredigend is, maar terugkijken op iets wat ik wilde, echt plezier geeft.

Geef Mopperkont niet alle ruimte

Tenzij mijn innerlijke mopperkont zegt: “Nou zoiets kleins, wat stelt dat nou voor!” en ik in de sleursfeer kom. Daar moet ik mij tegen wapenen, want zoiets kleins is juist betekenisvol! Als ik het in zijn waarde laat en niet meega in het gezeur van Mopperkont. Hij mag het best zeggen dat het niks voorstelt, maar ik ga er niet in mee. Ik blijf genieten.

Bezwaren

Als je eerder dan 30 dagen wilt stoppen is er meestal een blokkade. Net zoals mijn mopperkont moeite heeft met bewustzijn, wil er mogelijk ook in jou iets deze verandering tegenhouden. Iets in jou is bang en verzint een logische reden. Bijvoorbeeld: “Het werkt niet, ik houd me er toch niet aan”. Nee dan werkt het niet. Is dat wat je wilt, of ben je bang om werkelijk stil te staan bij je eigen behoeften? Schrijf dan je voornemen op, plan het in je agenda in en neem jezelf hierin serieus.
“Ik heb daar geen tijd voor” Tijd heb je niet, tijd maak je en te weinig tijd maak je ook. Je doel hoeft maar 1 minuutje te omvatten. “Ja maar daarin kan je niets doen!” Verzin dan 10 dingen van 1 minuut, zoals genieten van koffie, genieten van je reis naar je werk. Even stilstaan. Pak je mogelijkheden!

Hiervoor kwam ik mijn bed uit

Vandaag kwam ik mijn bed uit om deze blog te schrijven. Omdat ik zelf blij word van deze ontdekking , die ik nu ruim een week doe, en dat graag wil delen. Nu nog mijn nieuwsbrief, na een kopje koffie….
Waar kom jij je bed voor uit? Deel je ervaringen.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • CONTROLE *