Ezel

Als je een probleem hebt, waar je zelf niet uitkomt, ga je meestal met iemand anders praten. Je zou raar opkijken als iemand zegt: “Praat eens met een ezel.” Toch is dat helemaal geen gek idee.

Praten met een ezel?!

De ezel is een van de AnimalCoaches™ van de creatieve denkmethode Think like a Zebra®. De ezel vertelt: “Ik heb het imago van een domkop. En dat houd ik ook graag zo. Daardoor denken mensen dat ik niet zoveel kan en zijn ze verrast over mijn kwaliteiten.” Na deze uitleg vraagt de ezel jou:”Waar zou jij jezelf wel eens wat minder kunnen aanprijzen of meer bagatelliseren?”

Het nut van bagatelliseren

Huh, denk je nu misschien, maar ik moet toch juist laten zien dat ik heel goed ben? Sterker nog, mensen die hun eigen kwaliteiten niet onderkennen, worden aangeraden t bagatelliseren zo snel mogelijk te stoppen. Sta in je kracht! Maar het is leuk om uit te zoeken wanneer het effect van “net alsof niet zo goed zijn” positief uitpakt. Of wat er gebeurt als je een probleem minder urgent maakt.

Een paar voorbeelden:

– een B&B houdster vertelde: “Ik zeg altijd dat de bedden niet zo goed zijn en dat het best rommelig is, maar het effect is dat mensen zeggen :”Oh, dat vind ik helemaal niet erg” en vervolgens heel blij zijn met mijn B&B. “, waarna ze vertelt :”Ik wilde eigenlijk niet zoveel klanten, maar ja, dit hielp helemaal niet…” Zo ontdekte ze onbedoeld een marketingmogelijkheid.
– “Ik kan niet zo goed koken hoor!”, wordt vaak van te voren gezegd als iemand komt eten. En meestal valt het dan 100% mee.
– De man die zich op mijn eerste werkdag zich voorstelde als “Manus van alles”, bleek later de directeur te zijn. Alhoewel ik het heel gênant vond dat ik niet door had dat hij de directeur was, werd hij wel direct toegankelijk. Hoe anders was het in mijn volgende werk, waar een stagiaire vroeg; “Wat doet u binnen het bedrijf” en de man afgemeten zei: “Jongedame, ik ben de directeur!”
– De aanbeveling “Dit moet je echt niet lezen….”, maakt toch nieuwsgierig.
– Als puber liet ik als “a-technische vrouw” (met een B-pakket), graag mijn fiets maken door de jongens……
– Als moeder van pubers helpt “ik weet dit niet hoor, wat denk jij””, soms veel beter dan mijn goede raad.
– In de politiek worden problemen regelmatig met labels als “niet-urgent” en “prima mee te leven” verkleint tot “”stop maar in de la brokken”.
– Bij intuïtief schilderen kan “het hoeft niets te worden” je helpen om als spelend iets te laten ontstaan en “mijn gedachten zijn nietszeggend” je helpen om je focus naar je schilder-impuls te leiden.
– Toen de autogordels verplicht werden, werd mijn tante aangehouden omdat zij haar gordel niet om had. Waarop zij stralend zei: “O agent, wat fijn dat u mij kunt helpen. Weet u, ik ben zo dik dat ik die gordel zelf echt niet om krijg! Ja, dit is ook nieuw voor mij. Maar nu kunt u dit voor mij doen.” Hierop wurmde de agent zich in de auto en hielp hij mijn tante, die vervolgens zonder bekeuring verder mocht rijden.

Waar zou jij wel wat minder goed in kunnen zijn?

Waarschijnlijk heeft niemand je nog de vraag “welke zwakte kan jij etaleren?” gesteld. Sterker nog als je google raadpleegt op bagatelliseren, krijg je vooral tips om er vanaf te komen. Het heeft ook iets vreemds. Het kan zijn dat je bagatelliseren manipulatief vindt. Dat je er weerstand op hebt. Maar je kunt het ook zien als een mogelijkheid om ergens de spanning van af te halen. Zeker als je het combineert met humor. Ga eens na, waar ligt voor jou het nut van iets minder goed mogen zijn? Of jouw “zwakte” te vergroten. Maak dat beeld eens heel groot: wie weet ontdek je speelruimte!

Neem jezelf wel serieus!

Nog een belangrijke ezeltip. De kunst van de ezel is dat hij weet dat hij veel beter is, dan anderen zeggen. Hij voelt zich er ook comfortabel bij. En daarmee verschilt hij van iedereen die zelf gelooft dat hij/zij niet zo goed is. De ezel neemt zichzelf zeer serieus, maar kan ook met humor naar zijn imago kijken! Ik ben benieuwd naar jouw ezel-voorbeelden.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • CONTROLE *