Tips voor als je je schilderij niet mooi vindt

“Ik vind mijn schilderij niet mooi”, zei een cursiste van het Creatief Avontuur (intuïtief schilderen). Ze had genoten van het schilderen; de kleuren, het bewegen, spontaan haar ingevingen volgen, maar ja, nu zag ze het resultaat en dat was veel te rommelig. Wat nu? Hoe kon ze er nog iets van maken? Ze was de tweede die dag, die haar schilderij niet mooi vond en het is een probleem dat vaak voorkomt.

Ander bewustzijn

Als eerste is het belangrijk om te beseffen dat als je vanuit flow creëert, je in een ander bewustzijn bent. Je bent niet iets aan het maken, maar je volgt spontaan je ingevingen op en geniet van het doen. Het is een veld, waar alles er mag zijn en waar je vaak geen woorden aan kunt geven.

Zodra de flow stopt, en je een stap achteruit zet om te zien wat je gemaakt hebt, komt je kritisch denken om de hoek kijken. Opeens wordt het resultaat, je werk, belangrijk. Dan komt het oordeel, zoal “het schilderij is niet mooi”.

Geheel in plaats van een deel

Met het bekijken van het resultaat, zie je opeens het geheel. Die ene haal, die zo fijn voelde, komt in een context te staan. Het reageert met het naastliggende wit en het diepe groen. Het rood in de hoek vraagt opeens aandacht. Er is samenhang of juist dualiteit, contrast en daar vind je iets van. Je maakt contact met je draken (je overtuigingen). De vrijheid is verruild voor moeten en niet mogen.

Denken en voelen

Dat denken beïnvloedt je voelen. Immers als je het goed vindt wat je ziet, voel je je blij, maar als je het afkeurt, voel je je teleurgesteld, schaamtevol of verdrietig. Het negatieve oordeel doet meestal ook het fijne gevoel van creëren in flow te niet. Draken vertellen je dat je ook had moeten nadenken over wat je doet (wat in flow niet kan) en dat je beter had moeten weten. Zodra je je negatieve gedachten gelooft, zoals ‘het schilderij is niet mooi’, daalt je creatieve zelfvertrouwen. Zie je wel, het stelt niets voor wat je maakt.

En nu?

Dat is een moment, waarop vaak mijn advies wordt ingewonnen. “En nu?”, wordt me gevraagd. Mensen die pas op cursus zijn, verwachten van mij een advies ten aanzien van het werk, opdat ik het probleem oplos. Opdat het toonbaar wordt. Maar ik breng de aandacht naar wat er in de cursist gebeurt. Wat voelde er fijn? Welke oordelen kwamen er? Wat deden die met dat fijne gevoel? Wat vertellen je draken, waardoor dit er niet mag zijn? Daar tegenover staat mijn open ontvangen van het werk en de beleving van de cursist. ALLES mag er zijn.

Tip 1: Bewegen

We bewegen ons rondom het werk. Is het nog steeds zo als je verder weg staat? Soms is iets van dichtbij heftig, maar op een afstand prachtig. De details vallen dan weg.

Ga eens dichterbij staan Wat ervaar je dan? Juist in de details, ervaar je mogelijkheden die je op afstand niet kunt zien.

Tip 2: kaderen

Wat verandert er als je je werk kadert, met stroken papier als pas partout? Door de begrenzing kan er opeens rust in het werk komen. Het vervangen van beschilderd schilders tape door schoon tape, haalt ook veel onrust weg.

Tip 3: werk draaien

Soms draaien we het werk. Een andere richting geeft een andere ervaring. “Oh, zo vind ik het wel mooi!” wordt er verbaasd uitgeroepen. Opeens is er een nieuwe ingang die werkt.

Weer verder

Binnen dat bewegen ontstaat er vaak een moment waarop de cursist zich weer open verbonden voelt met het werk. ” Als ik het zo bezie, dan …..” Een nieuwe intuïtieve ingeving komt en wordt gevolgd. Creativiteit stroomt weer verder.

Iemand kan besluiten om de tijd te nemen om aan dit werk te wennen en er mee te zijn. Deze persoon gaat er rustig voor zitten om het werk op zich in te laten werken en waar te nemen welke gedachten en emoties het teweeg brengt. Een intern onderzoek dat je veel kan opleveren.

Het kan ook een opstap zijn naar ander werk. Dat wat je in dit werk miste, wordt het uitgangspunt van iets nieuws. Van explosief naar rust. Zacht pastel verandert naar felle kleuren. In plaats van donker komt er licht. Spelenderwijs onderzoek je uitersten en breng je ze in jezelf in balans. Niet alles hoeft in één werk worden gevangen. Het mag zich over meerdere werken uitspreiden. Het lijkt op in- en uitademen. Dat volgt elkaar op. Tenzij je circulair kunt ademhalen, zoals didgeridoo-spelers, die kunnen lucht inademen en uitblazen tegelijkertijd.

Zelfs de constatering: ‘het is eigenlijk goed zo’ kan de uitkomst zijn. Dan is de weerstand doorzien en opgelost. Iets wat je niet wilde, mag er toch zijn.

Vanuit je bron

Intuïtieve creativiteit, leert je om jezelf dat te geven, wat je nodig hebt om voorbij je eigen oordelen te gaan.

Geef je intuïtie de leiding en als je werk niet voldoet aan wat jij wil: onderzoek eerst je oordelen en ontdek wat er gebeurt in jou.

Wil jij hierin oefenen? Er is een prachtige online training: maak intuïtief je creativiteit vrij, leer drakenfluisteren. Hierin krijg je alle handvatten om weer vrijuit te kunnen creëren. Meer informatie vind je op:

Meer lezen: